fredag 8. juni 2012

Kveldstur = ikke sur!

Faktisk gjorde denne kveldsturen meg ekstra glad! Passe temperatur, blå himmel og riktig antrukket. Jeg syns det faktisk er bedre med for lite klær enn for mye, for da kan jeg bare gå på litt og jeg blir varm på et blunk. Jeg kjenner at jeg er frisk igjen etter forkjølelsen og det er utrolig deilig å ha litt mer energi igjen! Kjetil stakkars har blitt smittet av meg, og nå er det hans tur til å være syk. To, tre dager med halsvondt og en kveld med feber må han igjennom hvis han skal ha det sånn som jeg hadde det. Æsj, det er sikkert noen britiske basiller.

En annen ting som gjør meg glad er at jeg har gått ned 6 kg siden påske! Jeg har spist så sunt jeg kan og droppet alt av sukker, bortsett fra den diggbare isen vi spiser hver søndag. Jeg var jo ikke akkurat overvektig når jeg startet med dette, men jeg tenkte at jeg ville bli sunnere og det har jeg klart. I følge forskjellige bmi-kalkulatorer kan jeg veie 54 kg på det laveste og 73 på det tyngste, i forhold til min høyde på 171 cm. Nå kan man ikke stole 100% på disse kalkulatorene, for den tar jo ikke hensyn til om vekta er fett eller muskler, så for å vite det helt eksakt bør man snakke med fagfolk og ta andre tester for å finne ut hvordan man ligger an. 55 kg har av en eller annen grunn alltid vært idealvekta mi, og dit har jeg tenkt meg. Bare 1.5 kg igjen! Det som blir det vanskelige er å holde en stabil vekt når man først har nådd den vekta man vil ha. Heldigvis for meg er jeg ikke spesielt glad i usunn mat, og vi lager aldri poteter, sauser eller andre mektige ting til middag, uansett om vi vil ned i vekt eller ikke. Ikke drikker vi mye alkohol heller, så da slipper vi de kaloriene, og vi slipper også den dårlige forbrenninga dagen derpå. Vi spiser aldri brød, rundstykker eller baguetter, men heller grove knekkebrød (jeg) og müsliblandinger (Kjetil) med mye fiber og lite/ikke tilsatt sukker. Potetgull er en annen syndebukk som sjelden er å spore hos oss. Potegull er kjedelig rett og slett. Syns jeg i hvert fall. Sjokolade derimot! Jeg kunne levd et liv på bare sjokolade! Det er det som er vanskeligst å styre unna, men har jeg klart å slutte å røyke (sluttet for 6 år siden) skal jeg da jammen meg klare å kutte ned på sjokoladen. De sier at det tar 30 dager å forandre en vane. Om det er sant vet jeg ikke, men regner med at det varierer fra person til person. Det som jeg håper vil gjøre at jeg holder vekta nede er at jeg tillater meg selv å bli mett, men på sunne ting. Jeg tillater meg selv noe usunt, men med måte og jeg passer på at kaloriintaket matcher kaloriforbruket. I morgen skal vi for eksempel lage taco til middag. Det er lov etter 5 dager med veldig sunn mat. Vi tenker litt over hva vi bruker, men sørger for at det fortsatt blir en knakende god taco. Små ting som å kutte ut osten, karbonadedeig istedenfor kjøttdeig og den letteste kesamen istedenfor rømme. Smaker like godt, men med litt bedre samvittighet.

I dag laget vi en kjempegod laksemiddag! Kjøpte 4 laksefileter og bakte dem i ovnen med pepper, salt, dill og sitron på. Som tilbehør hadde vi ovnsbakte grønnsaker med sitronpepper og olivenolje på. Aubergine, squash, brokkoli, cherrytomater og asparges. Nydelig var det og jeg er fremdeles mett 4 timer etterpå! Merkelig nok er det jeg som lager mest mat når vi lager sunn mat. Jeg liker jo egentlig ikke å lage mat, men sunn mat interesserer meg på en annen måte, så da er jeg faktisk helt med!




Håper jeg har inspirert til å spise sunt!
God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere