lørdag 27. juli 2013

Hva har jeg i sekken?

Å pakke riktig er en kunst. Noe man lærer etterhvert. Det er ganger jeg har tatt med for mye, men det er sjelden jeg har tatt med for lite. Nå er det ikke hygieneprodukter og annet dilldall jeg pakker for mye av, men heller kanskje litt for mye ull og mer mat enn jeg kommer til å spise opp. Bare for å være på den sikre siden. Sekken min har de siste turene ligget på 13-14 kilo. Noe som er litt tungt til å være sekk om sommeren, men nå har jeg med hundemat som hunden ikke kan bære selv enda, så da er det egentlig en grei vekt likevel. Vi kjøpte oss Helsport Ringstind Superlight 1-2 for en stund siden, og det gjorde stor forskjell i vekten på sekken. Før den siste turen min i Trollheimen gikk vi også til innkjøp av en ny sovepose. En Ajungilak Alpine Sphere Spring. Oppgitt vekt er 550 gram, men den veier litt mer enn det. Cirka 650 gram. Veldig lett, med andre ord, og siden det er en dunsovepose kan den komprimeres og bli bitteliten! I tillegg er den varm og god, noe som er litt utypisk for de superlette vår- og sommerposene. Teltet tar heller ikke store plassen og jeg gliste fra øre til øre da sekken var ferdigpakket- den veide under 10 kilo! Det neste jeg vil gå til innkjøp av nå er en sekk som er en mellomstørrelse av de to jeg har fra før. 40 literen fra Bergans ble litt i snaueste laget og 75 literen fra Bergans er litt stor. En 55-60 liter hadde nok blitt perfekt. Sekken veier jo også litt i seg selv, så det var litt surt å måtte ty til 75 literen som veier 2,9 kilo på den forrige turen i stedet for 40 literen som bare veier 1,3 kilo.

Jeg får ofte spørsmål om hva jeg har med meg på tur. Mange av de som spør leser bloggen min, så da lager jeg like så godt en liten oversikt her. Dette er for en tredagerstur om sommeren, og alt er pakket i vanntette pakkposer:


Sovepose
Liggeunderlag
Telt
Kopp til kaffe/vann
Skje til middagen
Real Turmat x 3
Rett i koppen havregrøt x 3
Litt rosiner
Nøtter
En kjekspakke
Kaffe i en lett boks
Sjokolade
Fyrstikker x 2
Gassbrenner m/kjele
Ett sett ekstra ullundertøy
Ekstra sokker
Ekstra truser
Vannflaske
Reiseskål til hund
Hundemat til 4 dager
Flåttfjerner
Potesokker
Allværsjakke
Myggmiddel
Plaster
Liten saks
Q-tips
Paracet
Ibux Gel
Tannbørste og tannkrem
Sportsteip
GPS/Kart
Solbriller
Solkrem
Ullgenser
Lue
Ekstra skolisser
Lommebok
Telefon m/lader
Kniv

(Går i Fjellsko, turbukse, tynne ullsokker, sports-bh og ulltrøye.)


Ut på tur, aldri sur!

4 kommentarer:

  1. Hva med Osprey Talon 44? Prøvde den på her forleden og den er veldig rommelig samtidig som den kun veier 1 kilo. Bare et tips :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Har nettopp kjøpt Bergans Helium 55, men takk for tips uansett. :) Gleder meg til å teste den!

      Slett
  2. Et spørsmål til - det følger jo ikke med pakksekk til den soveposen (kjøpte nettopp en selv). Hva bruker du for å komprimere posen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk du ikke med det? Det gjorde jeg. Du får sikkert en hvis du tar med kvitteringen og sier i fra der du kjøpte den. :)

      Slett

Følgere