lørdag 12. januar 2013

Mine favorittraser!

Det finnes mange forskjellige hunderaser, og selvfølgelig har jeg noen favoritter. Felles for dem er at de har mye energi og kan gå lange turer sammen med meg, i all slags vær.

Her er min topp 5-liste:

5. Saarloos Wolfhond
Har egentlig ikke så mye kjennskap til rasen, men den virker veldig interessant, og jeg hadde tatt utfordringen. Den har alle egenskapenejeg ser etter i en hunderase. Da tenker jeg på at den kan få god pels, har mye energi og kropp som er bygget for en god fjelltur. At den ser ut som en ulv gjør ikke akkurat rasen mindre forlokkende. Blogginnlegg fra da vi passet Farkas.


4. Alaskan Malamute
Tung og trygg med masse power. Skulle jeg gått til nordpolen hadde jeg valgt malamute.


3. Grønlandshund
Masse energi og leken som en katt. Som alle hunder man blir kjent med har disse stor personlighet, hvis ikke ekstra stor. De snakker og uler, og kan til og med skrike. Sistnevnte kan jeg spare meg for.


2. Alaska Husky
Denne rasen har egentlig ingen rasestandard, men kommer med alle slags ører og farger. Felles for dem er at de skal være langbeinte, lette og proppfulle av energi. Vilma er en av dem. Hvis jeg skulle fortest mulig i mål hadde jeg valgt denne rasen. Uten tvil! Fargo er også AH, men moren hans var renraset SH, og man ser tydelig forskjell på han og Vilma. Fargo er mer muskler og har enda kraftigere pels.
(Vilma i hundeparken.)

1. Siberian Husky
Jeg har alltid hatt lyst på en Sibirsk Husky. Alaska Huskyen er lett og kjapp, mens den sibirske er sterkere og stødigere. Og selv om det selvsagt varierer mye innenfor hver rase, så vil jeg si at AH'n generelt er kvikk og våken, mens SH'n er roligere og litt mer egenrådig. Og utrolig fin! Neste gang vi får oss hund skal jeg love deg at det blir en Siberian Husky! Helst en adoptert/omplassert, men vi har to omplasseringshunder fra før, og Vilma fikk vi fra et kull som ikke var planlagt, så da syns jeg nesten det er greit å kjøpe en husky fra oppdretter. Men kun hvis oppdrettet er sunt og seriøst. Det er for mange hunder til omplassering, og jeg klarer egentlig ikke helt å rettferdiggjøre tanken om å kjøpe en renraset valp fra oppdretter..

Bonusplasseringen går til Schæferen. Har alltid hatt lyst på Schæfer. Husker at jeg så på Rex da jeg var fjortis, og var faktisk mer interessert i hunden enn handlingen. Men det blir nok ingen Schæfer på oss med det første. For mye plager med ledd og hofter ute og går. Får klare oss med miniutgaven ved navn Nellie.

OPPDATERING! Alaskahusky har tatt over 1-plassen, og siberian husky er på 2. plass, men hund er hund. De trenger alle det samme, i varierende grad. Foretrekker en omplasseringshund fremfor noe annet. Gjerne en med litt futt i :)

God natt!



2 kommentarer:

  1. Det er veldig tydelig at du og jeg deler mening om hvilke hunderaser som er de absolutt fineste, jeg skulle mer enn gjerne hatt en Siberian Husky - eller aller helst en Malamute! <3 Men en sånn vakker skapning hadde ikke hatt det noe bra hos meg, så da får jeg vel klare meg med de tre miniulvene jeg har. ;) Jeg er utrolig glad for å se at du setter helse foran noe annet, det er hjerteskjærende å se hvordan oppdrettere (enkelte, ikke alle) ødelegger rasene..

    Da jeg vokste opp hadde vi schæfer, en pensjonert politihund, og han kommer alltid til å ha en plass i hjertet mitt. Han var veldig spesiell, en fantastisk hund, men måtte tilslutt avlives på grunn av den forbannede HD-en. :(

    SvarSlett
  2. Helt enig. Det finnes mange gode oppdrettere, og jeg tror generelt sett at oppdrettet på SH er ganske bra. Har ikke hørt noe annet i alle fall. De bør jo absolutt fokusere på sterke og sunne hunder for å få solgt dem, ettersom de ofte blir brukt til det de skal brukes til. :)

    Nei, det er ikke alle raser som passer til alles livsstiler, men du har i hvert fall funnet en som passer for deg, og det er det viktigste. Like store personligheter i dine små som i mine store,et er jeg sikker på. ;)

    Aww, du hadde en Rex! <3

    SvarSlett

Følgere