onsdag 14. august 2013

Våkennatt..

Stakkars Fargo. Han har lenge hatt vondt i ryggen og har fullført laserbehandling på Byåsen Dyreklinikk. Likevel er han i dag så ille som han aldri har vært før. Vi gikk en litt lengre tur i Sjetnemarka/Leira i dag, cirka 1 mil. Lengden skal være grei for en ellers sprek husky i sin beste alder, men  jeg er redd det ble en litt for flat tur. Han trenger å gå mykt, og gjerne litt ulendt. En liten del av turen var på sti, men stort sett var det vei. Prøver så godt vi kan å få han til å gå i grøfta, men det er ikke like lett over alt. Da vi kom hjem måtte Kjetil løfte han ut av bilen, for han var så stiv i kroppen at han bare sank sammen igjen.. Han fikk en smertestillende tablett med en gang vi kom inn døra.

Nå sitter jeg oppe og passer på han, men det er ikke på grunn av ryggen hans jeg gjør det. Vi hadde tenkt oss til fjells sist helg, men det ble brått avlyst. Synet som møtte oss da vi sto opp søndag morgen var ikke pent. Fargo hadde vært dårlig i magen og det bar gulvet preg av. Kjetil fortet seg på med klærne og gikk ut med Fargo, mens jeg dro på meg gummihanskene og satte i gang med å vaske. Han så ut til å komme seg litt i løpet av dagen, men neste morgen var det samme leksa en gang til. På med hanskene igjen. I dag er han kjempedårlig, og jeg har vært ute med han flere ganger i timen til nå. Klokka er over fire på natta og jeg begynner å bli fryktelig trøtt, men jeg må bare holde ut. Jeg kan sove når Kjetil våkner.

Stakkars Fargo. Nå syns jeg fryktelig synd på han! Han er helt gelé i bakbeina og sjangler når han går. Jeg må bære han opp og ned den lille trappa som er utenfor huset, for det er for vondt for han å gå der. Nei, i morgen ringer vi dyrlegen. En lynkur mot magen må det i alle fall finnes, så han slipper den smerten i tillegg til ryggen. Vi har tidligere brukt Zoolac, for han har jo alltid slitt litt med magen sin, og det fungerte veldig bra. Nå vet jeg ikke helt om det produktet fortsatt heter Zoolac, men dyrlegen vet hva du trenger og gir deg noe tilsvarende. Det er reseptfritt og alle med hund bør egentlig ha en tube på lur.


Vi merket ingenting til at Fargo hadde vondt under turen i dag. Da hadde vi avbrutt. Her står de å pønsker på hvordan de skal få komme seg usett forbi kuene, tror jeg. Kuer er skumle..


God bedring, Fargo!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere