tirsdag 26. juli 2011

22.07.11

22.07.11 er en dato vi aldri vil glemme. En dato hvor mange mennesker mistet livet. En manns forskrudde sinn forårsaket det verste som har skjedd i Norge siden 2. verdenskrig. Det er vanskelig å sortere tankene rundt det som skjedde. Heldigvis for meg så ble jeg ikke direkte berørt av hendelsen, men det gikk likevel inn på meg. Hvem var det vel det ikke gikk inn på? Det vil jeg ikke vite. Alle sendingene på TV de siste dagene har vitnet om et folk som er i sorg, men som sto samlet, og det er de jeg velger å fokusere på. Folk som har gått med fakler og roser rundt om i hele Norge for å vise at de bryr seg om de etterlatte, og for å ære de drepte. Ett minutt stillhet i Norge endte opp med at det ble ett minutt stillhet i hele Norden. Norge får også støtte fra nasjoner utenfor Norden og blant annet Obama er spesielt stolt over hvordan vi i Norge har taklet det hele.

Jeg er stolt av hvordan Jens Stoltenberg representerer Norge. Jeg er stolt av alle frivillige som har hjulpet til. Jeg er stolt av politi, sykepersonell, brannetaten og redningskorps. Jeg er stolt av hvordan alle ungdommene på Utøya hjalp hverandre. Jeg er stolt av at Kongen, Dronningen, kronprinsparet og landets politikere er folkelige nok til å personlig delta på alle markeringer i etterkant av denne grufulle tragedien.

Statsminister Jens Stoltenberg kunne ikke ha taklet situasjonen bedre. Han mistet selv flere han kjente, både på Utøya og i regjeringsbygget, men han samlet seg og sto som et forbilde foran hele det norske folk, faktisk for hele verden, og viste oss akkurat hvordan vi best skulle takle denne horible tragedien som vi plutselig fikk kastet inn i hverdagen. Ikke med aggresjon og hat, men med samhold, åpenhet og enda mer demokrati skal Norge komme seg igjennom dette. Blant annet fordi det norske folk står samlet og  fordi tragedien rammet noen av de mest oppegående i det norske samfunn, tror jeg at Norge vil bli Norge igjen. Det vil ta tid, for her er det både store fysiske sår og psykiske sår som må leges, men Norge vil reise seg igjen og vi skal stå samlet mot terror i all fremtid.


Jeg er stolt av å være norsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere