tirsdag 27. september 2011

På tur med hund!

Dagene går. Kjennes ut som det er en evighet siden vi kom hjem fra langturen, men det er ikke en gang en måned siden. Som i fjor klarer jeg ikke helt å sette ord på opplevelsen før det har gått en stund. Alt må liksom synke litt inn. Vilma og Fargo har det ikke på samme måte. De var i farta igjen etter to dagers hvile og klare for neste utfordring!

Å dra på langtur med hund er noe jeg virkelig anbefaler. Skal man basere seg på å sove i telt er det egentlig ingen bekymringer. Skal man sove inne, så må det litt mer planlegging til. På grunn av allergikere har mange utleiere egne rom/hytter for de med hund, men ikke alle. Det lønner seg altså å ringe på forhånd og forhøre seg om det er tillatt med hund. Skal man kun sove inne, så bør man legge opp hele ruta før man drar. Jeg syns det er best å sove i telt. Foretrekker nok mitt eget liggeunderlag som bare jeg har sovet på, fremfor en velbrukt madrass som har hatt jevnlig besøk av svette vandrere i flere år. Sover man i telt slipper man også unna hyttevask og alt annet som følger med når man sover under tak en natt. Men innimellom, når alt er vått og vi har gått litt for langt, skal jeg ikke si at det ikke er godt med en natt innendørs. Vi må jo tørke innimellom.

Når overnatting er i boks er det egentlig bare fremkommelighet og helse man må tenke på i forhold til å ha med hund på tur. Med tanke på hundemat, så vil jeg anbefale å porsjonere opp maten i små plastposer, så er det enkelt å ta frem og servere hunden. Tren opp hunden i god tid til å bære kløv, for så å la den bære sin egen mat. Hør med dyrlegen hvor gammel hunden må være og hvor mye din hund kan bære i forhold til sin egen vekt. Gjør man det riktig med kløv vil hunden synes at kløv er gøy. Akkurat som oss, liker hundene også å jobbe og føle seg nyttige. De bruker mer energi når de bærer kløv, så bruk gjerne kløven på småturer i hverdagen også, så vil hunden få mer ut av de litt kortere turene også.

I tillegg til hundemat bør man ha med potesalve, potesokker, sterilt gassbind, sportsteip, klorhexidin og flåttfjerner. Ta gjerne med ekstra potesokker, for disse er lette å miste. Et ekstra bånd, i tilfelle dette ryker. På tur hender det at hunden får i seg andre ting enn den er vant til, for eksempel lemmen, mus eller urent vann. Så hvis hunden din har sensitiv mage ville jeg tatt med Zoolac eller lignende. Dette er en pasta som raskt balanserer bakteriefloraen i mage og tarm.

Fremkommelighet er som regel ikke noe man må tenke mye på, men noe bør man ha tenkt igjennom før man drar. Selvfølgelig må man ha sele på hunden om man skal gå langt eller i bratt terreng. Hvis man har kløv, så fester man båndet i denne. Skal man følge en merket sti kan man undersøke på forhånd om denne er tilrettelagt for hund. Den er nok det, men vi måtte flere ganger, langs Pilegrimsleden, løfte hundene over høye hinder som var satt opp for at sauer ikke skulle krysse gjerdet, og det var faktisk litt vanskelig til tider. Et sted var det i tillegg strøm i gjerdet som vi måtte løfte dem over. Jeg over først og tok i mot hunden som Kjetil løftet opp. Vi gadd rett og slett ikke å ta av oss sekkene, ta av kløvene, løfte hundene, ta på sekkene og ta på kløvene igjen, så vi løftet dem over med kløven på. Litt tungt, men det gikk. Er du alene eller har en vond arm kan det hende du får problemer. Ikke tilrettelagt, spør du meg. Det var heldigvis flere porter og grinder, enn hinder.

Da har jeg vært innom det meste man bør tenke igjennom og pakke med seg når man skal ha med hunden på langtur. Jeg håper flere ender opp med å ta med seg bisken. Det fortjener den. Langturen blir virkelig ikke den samme uten!

Vilma er ikke så tung at det gjør noe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere