lørdag 29. juni 2013

Bitt av basillen!

Ser man det! Skattepengene har kommet på konto mens jeg var på tur, og jeg har bestilt et superlett telt med plass til én person, altså meg, og én hund, altså Saga. Joda, de andre hundene skal få være med på turer de også, derfor har Kjetil dratt på butikken nå for å hente en pakke med et annet telt hvor det er plass til et kjærestepar, det vil si Kjetil og meg, samt fire hunder, altså Fargo, Vilma, Saga og Nellie. Kjetil er dessuten veldig misunnelig på turen min i Trollheimen, så han gleder seg til å gå samme tur med Vilma. Kanskje blir det han som prøver det nye teltet først.

Når vi sykler med hundene ser vi fort hvem som orker mest og hvem som takler størst utfordringer. På lange turer alene er det Saga og Vilma som fungerer best. Mest på grunn av energinivået, men også fordi de er tryggest. Man kan binde dem og gå et stykke unna uten at de får panikk, ha dem i buret på hytta eller i teltet uten at de uler og bærer seg. Fargo får ikke dra på fjelltur før han er frisk igjen uansett, men Nellie kan bli med så lenge det er med en annen hund. Hun kan nemlig være litt engstelig av seg, noe som er helt forståelig. Hun blir fort vant til nye situasjoner da, så det skal nok ikke mange fjellturene til før hun blir ei skikkelig fjellrype.

Etterpå skal vi sette opp det nye teltet i hagen, og der skal jeg sove i natt. Med Saga, sånn at hun venner seg til å sove i telt. Det kommer til å gå kjempebra allerede i natt. Fargo og Vilma er godt vant, men Nellie kan bli en liten utfordring. Mest fordi vi ikke vil ha noen riper i teltduken. Hun krafser litt med labbene. Det er en uvane hun har, men takk og pris gjør hun det ikke like mye som før. Tipper jeg tar med rolige Fargo når jeg skal venne henne til det, så hun ser hvor avslappet han er i teltet. Og så, når alle hundene er komfortable med teltlivet, er det bare å legge ut på tur. Mulig det blir en rundtur i Rondane og/eller Sylan i august. Kjenner jeg oss rett bestemmer vi oss sikkert et par dager før avreise. Kan jo se litt på værmeldinga også, men ikke for mye. Været endrer seg fort i fjellet og de spår ofte feil.

Det teltet vi bestilte før i dag heter Helsport Ringstind Super Light. Man får nok plass til to personer der, men  det kommer nok litt an på størrelsen på de to. Uansett perfekt for én person og en hund. Det veier litt under én kilo og er lett å sette opp. (www.komplettfritid.no gir 10% avslag når man kjøper for over 2500 kroner, og vi måtte ha med en dagstursekk til Kjetil i tillegg, så da sparte vi 600 kroner totalt. Ellers pleier jo XXL å være best på pris.)

Teltet vi skal sette opp i kveld er fra Hilleberg. Nallo 4 GT, heter modellen. Et av de letteste teltene i sin størrelse med sine 3,4 kilo. Det er et firemannstelt, og jeg tror det blir plass til to relativt slanke personer uten klaustrofobi og fire hunder av medium størrelse der inne. Det finnes Nallo og Nallo GT. GT-versjonen har et større bagasjerom/fortelt så hvorfor ikke velge det? Vi kommer jo til å ha med to store sekker, og med et stort fortelt kan man også lage seg kaffe og lignende i ly for eventuelt regn uten og måtte kaste ut en sekk for å få plass.

Det lille teltet er en sikker vinner uansett, og jeg er nærmere 100% sikker på at Nallo-teltet også faller i smak. Vi hadde faktisk Hilleberg Keron 4 på kjøkkenbenken en stund, men valgte å returnere det. Keron har samme takhøyde over det hele og man kan sitte oppreist hvor som helst. Nallo har skråtak, men er likevel hakket mer romslig enn tilsvarende modell Fjellheimen Superlight fra Helsport, som vi også vurderte. Keron 4 veier hele 5,2 kilo, og det er ikke verdt å bære med seg to kilo ekstra for å kunne sitte oppreist over alt. Det er min mening i hvert fall.



Nå skal vi ikke kjøpe flere telt på en stund.

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere