mandag 2. juni 2014

Trekanten i Trollheimen 2014!

Jeg og min venninne, Petra, pakket sekkene og tok med oss Vilma og Saga til Jøldalshytta sist onsdag. Vi hadde bestemt oss for å gå trekanten. Jeg var spent på hvor mye snø det var igjen, og hvor mye hardere det ville bli å gå den så tidlig på året. Petra var like spent. Dette var hennes første ordentlige lange fjelltur (65 km), og hennes aller første topptur (Geithetta)!

Det var en del snø igjen, men aldeles ikke til bry for meg. Litt mer til bry for Petra som fikk en heftig senebetennelse i begge anklene. Heldigvis hadde jeg med Ibux Gel, og Petra gikk videre. Turen var på nippet til å bli avbrutt etter to dagsmarsjer, men Ibuxen gjorde susen og begge fullførte med god stil!

Snøen. Det hendte at vi gled gjennom til knærne noen steder, men det var aldri så dypt som vi var redde for. Fra Trollheimshytta over Mellomfjell til Gjevilvasshytta var det mest. Ikke til bry, bare litt hardere å gå. For det meste gikk vi ikke gjennom altså. På de to andre etappene var det så og si snøfritt, men veldig vått. Ekstremt vått, faktisk. Elva man vader over nedenfor Blåhøa var dekket med snø noen steder, så vi slapp å vade. Det var vi glade for. Skoene var våte nok fra før. Lurer på om jeg skal kjøpe sko uten fòr neste gang? Da er det lettere å holde seg tørr på føttene.

Været var på vår side hele turen. Det var litt overskyet den siste dagen, men merkelig nok ble det et stort hull i skylaget da vi hadde hovedpausen den dagen, og vi satt i stekende sol i over en time! Tiden fløy, både når vi gikk og satt. En kjempefin tur var det, og jeg mistenker at dette ikke ble Petras siste langtur i fjellet.

































































































Takk for turen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere