mandag 20. mai 2013

Tanker om utstyr..

Ingenting ergrer en forbruker mer enn utstyr som går fort i stykker. Spesielt hvis man har brukt en del penger på det. Det er ikke alltid at det dyreste er det beste, men hvordan skal man vite hva som er best? Man må bare kjøpe og prøve.

Vi behandler alltid sakene våre pent, men selv om det er ofte i bruk, så bør det holde. Jeg tenker nå spesielt på seler og strikk til hund. De strikkene vi kjøpte fra Non-Stop har vi reklamert på og fått tilbake pengene for. Det tok ikke lang tid før de både hadde gått opp i sømmene og blitt dårlige i strikken. Jeg forventer mye mer av en strikk som koster 300 kroner per stykk. Til tross for alle gode omtaler vi hadde lest, så holdt disse altså ikke mål. Den ene selen fra samme merke har også blitt litt ødelagt på den ene siden, og kan ikke brukes. Dette er visstnok en slitedel som kan byttes ut, men hvor lett blir det å få tak i den nå som alle forhandlerne slutter å selge merket? Vi finner sikkert delen på nett, men da lurer jeg på hvor ofte vi blir nødt til å kjøpe ny del. Selen blir ganske dyr til slutt, og jeg syns i utgangspunktet at den var dyr nok. 600 kroner, tror jeg vi betalte, og selen er god, bortsett fra at vi har hunder som nok en gang havner mellom to størrelser, så det kunne vært en mulighet for å få strammet selen mer.

Nei, det er er det mye å velge mellom og det er mange som er mye mer aktive med hund enn oss. Jeg lurer på hva slags utstyr de går for? Mest sannsynlig ikke det dyreste, ettersom det ofte er ganske mange hunder i bildet. Jeg har sett at det henger en haug med seler på en vegg hos Hund Som Hobby, på Lade, og jeg tror ikke de er så fryktelig dyre. De ser også enkle ut, men solide. Desto enklere selen er, desto færre ting kan gå i stykker på den. Det pleier dog å være en fordel at det er litt justeringsmuligheter på den, siden vi har disse hundene med merkelige størrelser. Vi får dra bort og prøve dem en dag.

Grunnen til disse utstyrstankene er at sommerturen våres nærmer seg, og vi må begynne å tenke på hva vi skal ha med oss og hvordan vi skal løse alt som har med hund å gjøre. Å basere seg på å sove ute flere dager i strekk med fire hunder krever planlegging. Hvordan skal vi sove, og hvor skal hundene sove. De bør kunne bindes fast i noe hvis de sover ute, men de bør bindes sånn at de ikke surrer seg inn i det de er bundet fast i, eller hverandre, mens vi sover. Hvis det plaskregner syns vi at de skal få sove inne i teltet, men da trenger vi nok et nytt telt, eller to. Og hvis de skal sove i telt må de få en dose flottmiddel før vi drar, og de må uansett alltid sjekkes for flott før de kommer inn i teltet. Hvem skal bære kløv og hvor skal vi sende maten som vi plukker opp underveis? Det er de viktigste tingene vi bør komme fram til i god tid før avmarsj.

Av det vi har prøvd av hundeutstyr så langt, er jeg mest fornøyd med Ruff Wear. Både med kløvene som sitter tight og har gode justeringsmuligheter, og med trekkselesystemet Omnijore Joring System. At en strikk ryker i ny og ne må man regne med. Det er ellers ingen ting å utsette på utstyret som finnes i pakken som inneholder både kjørebelte, strikk og trekksele. Alt har holdt. Kanskje en fordel om de bytter ut låsen på strikken, ettersom den er ganske tung, men det er ingen big deal. Kjørebeltet er veldig behagelig og måten man fester strikken til beltet på er mye bedre enn de beltene som bare har en krok man hekter strikken på. Det er ytterst sjelden at man har behov for å løsne hunden fra beltet når man er i fart, så da føler jeg heller det er mer utrygt enn praktisk å feste strikken i en krok, ettersom mange hunder kan komme til å stikke av hvis strikken hopper av kroken. Man kan uansett løsne hunden lett ved bare å dra i en stropp på Ruff Wear sitt belte også, men strikken sitter bedre på underveis. Jo, en ting har faktisk ergret meg litt, men det er kun når jeg går med sekk. Da er nemlig vannflaskebeholderen fryktelig i veien! Denne skulle det gått an å fjerne og sette på igjen etter behov. I dag var den veldig fin og ha, for solen stekte og jeg var glad for at jeg hadde med vann på turen.

Både jeg og Kjetil har skrevet om disse produktene før, men det er lettere etterhvert som man får flere merker å sammenligne med. Det vi har skrevet om kløven til Ruff Wear står vi fortsatt for, og kan informere om at den nyeste modellen deres har et forbedret innstillingssystem som ikke sklir opp når hunden trekker. Det er nemlig trekkhempe bak på kløven, men på begge modellene vi har så må vi stoppe og stramme kløven innimellom. Når disse er brukt opp, som sannsynligvis er om en liten evighet, har vi ingen betenkeligheter med å skaffe den nyeste fra samme merke.

Det blir nok Vilma som skal bære mest på turen i sommer. Saga er for liten og Nellie er ikke vant til å bære så mye enda, men hun skal absolutt ha litt i kløven hun også. Fargo må en tur til dyrlegen først, sånn at vi vet at han han er frisk nok til å både være med på turen og til å bære kløv. Han har ingen plager som vi vet av, bortsett fra det med beinet den siste uka. Han liker bare ikke å ta på seg kløven, så da er det greit å sjekke om dette bunner i et problem eller om han bare en en lat pudding.

Så er det nattens utfordringer da. Det går absolutt ikke an å sove med fire hunder i det teltet vi har nå, så enten må vi finne på noe smart sånn at bikkjene kan sove ute, eller så må vi kjøpe nytt telt. Jeg syns det høres fryktelig praktisk ut med to Ringstind tomannstelt fra Helsport, som faktisk veier under en kilo per stykk! Det blir jo faktisk lettere å bære enn det vi har fra før, det! Når jeg tenker forberedelser til sommerens tur, har jeg hele tiden NPL i bakhodet. Dette blir en liten prøvetur på hvordan det er å gå langt med fire hunder i strikk. Norge er et land med variert terreng, og vi skal absolutt prøve å gå mest på fjellet og i skogen, men det vil helt sikkert komme partier hvor vi blir nødt til å følge asfalten. Det er det jeg gruer meg mest til, men forhåpentligvis er hundene så slitne og rolige at de ikke finner på noe sprell.

Snakket meg visst helt bort i fra teltspekulasjonene, jeg. Ringstind, ja. Det er ikke et billig telt, og vi skal i så fall ha to stykker. Jeg kan så klart komme på en hel haug med unnskyldninger for å kjøpe dem, men ikke så mange grunner til å ikke kjøpe. Det må i så fall være prisen som setter grenser, men vi er enige om at vi gjerne betaler litt ekstra for komfort hvis det bidrar til at vi kommer i mål på de turene vi planlegger. Kanskje det går an å bli sponset?

Nok spekulasjoner for i dag. Nå er langhelga snart slutt, og jeg håper alle har hatt en like bra helg som meg. Jeg har stekt meg i sola i dag som i går, men så ble det overskyet en periode i dag og da tok jeg med Saga og Nellie på en runde. Nå skal Kjetil gå en svipp med Fargo og Vilma alene, hvis vi ikke tar oss en tur hele gjengen. Skogsturen jeg gikk før i dag er magisk, ettersom den er på over 6 kilometer, men bare føles ut som halvparten! I morgen er det meldt regn, men jeg planlegger likevel å legge turen inn til byen langs Nidelva. Den turen er fin uansett vær.


Deilig å ligge i sola med Ildvitnet av Lars Kepler på øret.


I morgen er det tilbake på jobb, og det gleder jeg meg til!

2 kommentarer:

  1. Hei

    Eneste jeg kan anbefale når det kommer til utstyr er å ringe eller dra til noen som driver aktivt med trekkhunder sånn 40stk ++..

    Vi har fått laget utstyret på stedet hos noen som driver med hundekjøring/turarangering. Snørekjørebåndene er 7-8år nå å like gode...

    Dyrebutikk utstyr holder ikke mål når det kommer til praktisk faktisk bruk...

    Noe som henger i boden å brukes 1 gang i året går ikke sunt, men noe som henger utenfor ytterdøra og brukes 1-2ganger daglig må holde mål.

    Kløven kan spesialbestilles hos foreksempel http://seleverkstedet.no koster 2.500kr. (om alle 4 skal bære kløv så blir jo det en voldsom investering :P )
    Den prefekte kløv som passer hunden finnes ikke.
    Har selv et Kennel-Kløv til ~1100kr, det gjør jobben med pakksekker i lommene så ting ikke er gjennomvått, men kunne vært bedre tilpasset hudnen på mange punkter.

    SvarSlett
  2. Hei! Det skal jeg absolutt sjekke ut. Utstyret blir jo brukt ganske jevnlig her, så litt ordentlig god kvalitet kan man spare på å investere i, i lengden. :) Takk for gode tips!

    SvarSlett

Følgere