onsdag 1. mai 2013

Mai er her!

Mai er en fin måned. Man kan for alvor si at våren har kommet. Det knopper seg på trærne og blomstene dukker opp over alt. Hvitveisen er min favoritt! Snart er det 17. mai og da skal jeg plukke en bukett til stua. Vi gleder oss til den første våren og sommeren i eget hus, med hage!

I dag har de fleste fri, og det er intet unntak for oss. Jeg sov litt lenger enn vanlig før jeg sto opp og tok en skikkelig opprydning i kjelleren. Det så ikke ut der! Nå har det blitt mye bedre, og det er deilig og sitte oppe og vite hvor ryddig det er der nede. Mens jeg sto på hodet i kjellerkaoset dro Kjetil en svipptur til min gamle farfar og hjalp han med noen saker. Jeg sendte med noen bøker som jeg håper farfar vil like, og da jeg pratet med ham på telefonen etterpå inviterte jeg han til oss på 17. mai. Vi må jo ha minst én gjest, vi som skal ha blomsterbukett i stua! Vi gleder oss til besøk.

Da jeg drev på nede i kjelleren ringte det på døra. Det var to hyggelige naboer som skulle ut på tur, og de ville veldig gjerne ha med seg en hund. Det er jo bare hyggelig, sa jeg, og selet på Saga. Hun har mest energi, så hun trenger det mest. De var borte i over en time og Saga var veldig fornøyd da hun kom hjem. Jeg er absolutt ikke skeptisk til å låne bort hundene på den måten, så lenge det er til voksne mennesker. Hundene er litt for sterke for små barn, og spesielt i møte med andre hunder kan de bli litt ivrige. Men man kan jo se an barnet litt også, for jeg husker da jeg var liten og gikk tur med alle hundene i nabolaget. Det var det beste jeg visste, og jeg ville heller gå lange turer med hundene enn å være med på det de fleste andre holdt på med. Den jeg oftest gikk tur med het Cherry og var en Newfoundlandshund. Hun var snill og rolig, og var med meg over alt. Det var nesten like bra som å ha hund selv og jeg er veldig glad for at jeg fikk låne henne så mye som jeg gjorde.

Klarte ikke å dy meg i dag. La ut på joggetur med Fargo og Vilma, etterfulgt av samme turen om igjen med Nellie. Deretter utfordret jeg Kjetil til å jogge samme turen med Saga, og det gjorde han. Jeg har satt meg et mål på å klare 3 kilometer på 12 minutter, men jeg begynner å lure på om det kommer til å gå. Hittil er den beste tiden min 15.34. Jeg skal fortsette å prøve, for jeg kjenner stor forskjell på den første joggeturen min i år, og på den siste jeg løp i dag. Jeg kjenner også stor forskjell på den første og den siste runden jeg løp i dag! Følte meg som en astmatisk storrøyker der jeg surklet og løp med Fargo og Vilma, mens turen med Nellie gikk nærmere knirkefritt. Hun hadde et par pauser da, men jeg slapp heldigvis å bruke tid på å plukke opp, for hun var langt ute i grøfta. Kjetil løp samme runden på 15.41, for dem som lurte på det, og han var ikke akkurat i storform han heller. Han la seg ned i oppkjørselen etter løperunden og sa at han allerede begynte å bli støl! Jeg lurte fælt på om han tenkte at han ville gjøre dette igjen, og da sa han at han gjerne ville bli ferdig med noen flere joggeturer, men at han ikke akkurat gledet seg til å begynne på dem. Vi kommer sikkert til å nyte disse turene litt mer når formen blir bedre. Nå skal vi slappe av resten av kvelden, og lage oss ertesuppe med pølsebiter, etterfulgt av popcorn og en film.


Det blåser mye ute, så da vil pus bare være inne foran peisen.


Håper alle har hatt en fin 1. mai!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere