søndag 3. mars 2013

Stormen er over..

I går var det litt av et vær! Det blåste så kraftig at politiet oppfordret alle til å holde seg hjemme, med mindre de skulle noe veldig viktig. Selv jobbet jeg noen timer, og var spent på hvordan bussturen hjem skulle gå. Det gikk heldigvis bra. Vi holdt oss inne i går kveld, og det ble ikke langtur på noen av oss.

I dag tok jeg med meg Nellie og Saga på en tre kilometer lang runde. Saga har jo så mye energi, og siden hun ikke kan gå langt på grunn av stingene på magen, så hoper det seg opp ekstra mye. Hun ville veldig gjerne trekke på turen, men det fikk hun ikke lov til. Jeg gikk derfor med Nellie i strikk og Saga i bånd ved siden av meg. Da jeg kom hjem igjen byttet jeg hunder, og tok med meg Fargo og Vilma på en sju kilometer lang runde. Jeg hadde begge i strikk sånn at de kunne trekke så mye de ville.

Vi har begynt å snuse litt på produktene til Non Stop. Det er viktig at hundene har gode seler som sitter riktig når de trekker, så de ikke får vondt under trekkingen, eller får senskader som kan oppstå ved bruk av feil utstyr over tid. Fra før av bruker vi Ruff Wear sitt Omnijore Joring System. Man får kjøpt en pakke med trekksele, strikk og belte til eieren. I første omgang virker dette som en veldig god idé, men da vi fikk hund nummer tre hadde vi ikke brukt for hele pakken, kun en sele og eventuelt en strikk, men dette får man ikke kjøpt separat. Man må rett og slett kjøpe hele pakken og få med enda et belte! Og hvis strikken skulle ryke, som den faktisk gjorde for en stund siden, så har ikke jeg sett den til salgs noe sted heller. Vi har vært veldig fornøyde med produktene til Ruff Wear, så her ødelegger de for seg selv. Vi endte opp med å kjøpe en strikk fra Non Stop, med en hanefot så vi fikk koblet på enda en hund til den samme strikken, pluss at vi kjøpte en Non Stop-sele til Fargo og Saga. De to Selene var egentlig tiltenkt Nellie og Vilma, ettersom vi kjøpte dem før vi visste at vi skulle få hund nummer fire, men siden det er minimalt med innstillingsmuligheter som vanlig, så er det ikke så lett å kjøpe riktig sele med mindre hunden er med i butikken og prøver den. Flaks at Saga passet i selen som var litt for stor til Nellie, så slapp vi å bytte den. Fargo passet i selen som ble kjøpt til Vilma, så da slapp vi å bytte den også. Det gjenstår altså bare å kjøpe to til, sånn at Nellie og Vilma også får nye seler.

Hovedforskjellen på trekkselen til Non Stop og Ruff Wear vil jeg si er at Non Stop er designet mer for hard trekking enn Ruff Wear sin er. Selen fra Non Stop sitter som krem på hunden og sklir verken til siden eller opp på halsen når vi snørekjører med dem. Hunden får trekkpunktet på riktig sted ved en enkel justering bakerst på selen. Jeg vil virkelig anbefale denne. Når vi skal ut på gåtur hvor hundene får skvette litt her og der, er derimot selen fra Ruff Wear mer behagelig å bruke. Det hender som regel at hundene blir stående å snuse litt lenger noen steder og vi drar dem med oss. Det fungerer bra med Ruff Wear-selen, men Non Stop-selen vil da vrenge seg opp på ryggen på hunden. Jeg er da litt redd for at hunden plutselig skal befinne seg på utsiden av selen og stikke av.. Men der ser man hovedforskjellen. Non Stop til trekk, og Ruff Wear på tur. Hvis hundene skal stå bundet ute, enten i løpeline eller et langt tau, så ville jeg også gått for Ruff Wear-selen. Vi har altså god bruk for begge to. Bare utrolig kjipt at vi ikke får kjøpt dem utenom pakken.

Bildet under her er fra turen i dag. Vilma og Fargo på tur med Ruff Wear-selene sine. Strikken og hanefoten er fra Non Stop. Man ser her at selen sitter riktig på Fargo, men Vilma måtte gå ned en størrelse fordi hun er så slank, og det resulterer i at hun får trekkpunktet langt oppe på ryggen. Det er ikke bra.

Dyrlegen anbefaler at man tar en sjekk på hundene innimellom hvis de blir brukt mye til trekk, så man kan forhindre belastningsskader og den slags. En trekkhund elsker å trekke og adrenalinet vil pumpe når den skal ut på tur, og da kjenner den ikke smerte på samme måte som oss. Det kan derfor være vanskelig å vite om en hund har vondt eller ikke. 


Her står de og glaner på to hester som var ute på tur.


Nyt søndagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere