fredag 13. juli 2012

Sommerferie, dag 4 & 5!

Tiden flyr og det gjør milene også! Vet ikke eksakt hvor langt vi har kjørt, men i hvert fall godt over 100 mil. Klarte å nullstille telleren når vi ommøblerte i bilen.. Vi ankom uansett Andøya i dag. Dro fra Bodø, eller rettere sagt fra campen til Bodø Havn, halv fire på morgenen i går! Vi skulle rekke fergen til Lofoten som gikk klokka seks. Dro i god tid og var der nesten to timer før båten skulle dra. Fikk vi bli med? Niks! Damen sa at om vi ville fortsette å stå i kø, så kom vi garantert med på neste ferge. Den gikk 11.00.. Vi bestemte oss for å gjøre det. Vi skulle jo til Lofoten! Etter å ha ventet i bil i mange timer og så i båt var det godt å komme i land. Vi har hørt utrolig mye positivt om Lofoten og har sett på det som et av høydepunktene på turen. Jada, det var utrolig fint der, men etter en litt lengre tur i terrenget fant vi ut at det ikke var bra nok fjell for oss. Vi vil ha høye, brede fjell med flate topper, ikke lave, skarpe og spisse. Vi suste derfor gjennom Lofoten og jeg følte meg nesten litt utakknemlig. Men jeg har savnet å gå en skikkelig fjelltur! Vi dro altså videre og fant til slutt en passende plass å sove på. En ordentlig fin plass med høye fjell på alle kanter. I skrivende stund kommer jeg ikke på hva det heter der. Vi rigget oss til i bilen, for vi har enda ikke funnet et sted som selger teltplugger! Bikkjene bandt vi utenfor. Klokken 05.08 blir jeg vekket av pipingen til Fargo. Når jeg får samlet det trøtte blikket mitt ser jeg at han er helt svart i ansiktet! Det er knott. Millioner! Jeg vekker Kjetil og vi finner ut at vi må løpe en runde med dem før vi eventuelt tar de med inn i bilen. Jeg fikk et innfall der vi løp med bikkjene. Solen skinte på fjelltoppene og dit ville jeg! Kjetil ville heldigvis være med, enda så trøtt han var. Vi fikk en veldig fin fjelltur, veldig tidlig! Og tidlig oppe betyr jo at man rekker mer i løpet av dagen. Vi stoppet to steder til og gikk to halvlange turer før vi ankom Andøya. Ikke vet jeg hva som kan toppe dette landskapet her, for dette er idyll!! Høye fjell av alle slag, på alle kanter. Hvite strender og blågrønt vann. Saltvann her og ferskvann der. Noe for deg og noe for meg! Vår første dag her endte på en fjelltopp, altså den fjerde og lengste turen i dag. Måtind heter fjellet og er vel ca. 400 moh. Ikke kjempehøyt, men knakende bra utsikt! Når man kommer til toppen kan man gå langt i forskjellige retninger ettersom hvilken utsikt man vil ha. Man kan faktisk ta med seg mat og drikke å gå rundt der oppe i en hel dag om man vil. Anbefales! En ting som satte en demper på opplevelsen var alle fluene! Til og med lokalbefolkningen syns det blir litt mye på denne tiden. Heldigvis så er det ikke alltid så ille. Men turen hadde faktisk blitt dobbelt så bra uten en parykk av fluer.. Hvis det er mer vind i morgen vil vi opp på Bjørnskinn. Et fjell vi fikk anbefalt å ta en tur opp på. Men hvis det er vindstille så blir vi helst i bilen, eller på turer langs kysten hvor det er litt mer trekk. Hundene klarer seg uten langtur i morgen. De er slitne etter 2,5 mil i dag. Det har gått i ett. Nå har de sovnet. Og det skal jeg også. Bare en ting til; jeg er ikke prippen når det kommer til fluer! Dette er galskap! Må ta tre bilder av alle motiv og håpe at ett av dem er fluefritt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere