mandag 16. juli 2012

Sommerferie, dag 8!

I dag har det vært en helt perfekt dag! Opp tidlig og spiste en stor hotellfrokost før vi dro avsted til Polar Zoo. Hundene fikk bli igjen på hotellrommet. Vi sa bare i fra til vaskedamen at hun ikke trengte å rydde på vårt rom. Vi ankom Polar Zoo i god tid før rovdyrguidingen begynte, og rakk å snuse litt rundt på egenhånd først. Så noen dyr, men praktisk med guide, for hun hadde med godbiter og lokket fram dyr fra busker og kratt så vi fikk se alle. Vi så polarrev, gaupe, ulver, jerv og bjørn. De hadde noen andre dyr som elg, reinsdyr, hjort, geit, sau, ku og kanin også. Det var en liten elgkalv som jeg fikk gå inn og kose med også! Den var nydelig! Myk i pelsen og veldig søvnig. Vi er veldig glade i dyr begge to, så dette var litt av en opplevelse. Høydepunktet over alle høydepunkt var nok når Kjetil fikk bli med inn til ulvene. De har noe som heter Wolf Camp som man betaler 600 kroner ekstra for når man betaler for inngangsbilletten. Kjetil leser masse om ulver og hundeadferd, så det var jo helt klart at han skulle inn dit! Har ikke sett han så gira før, jeg! Vi skal nok tilbake! Og når vi skal tilbake vil jeg også bli med inn. Jeg tenkte litt økonomisk denne gangen og nøyde meg med Fox Camp som "bare" kostet 200 kroner ekstra. Jeg fikk mate polarrever og den ene slikket på hånden min. Kan egentlig ikke måle seg med ulvene, men jeg er fornøyd med Fox Campen min, jeg. Hundene hadde oppført seg pent når de var alene på rommet. Vi tok en liten test på det i går da Kjetil og jeg tok oss en tur på Narvik Krigsmuseum.

Når vi kom tilbake på hotellet spiste vi en god middag og innså at vi var ganske slitne. Men når man bor ved foten av et fjell og det ikke regner, og det er meldt sprutregn neste dag, da må man bare ta seg sammen og komme seg til toppen. Vi gikk opp på rundt to timer. Fjellet heter i følge resepsjonsdamen Narvikfjellet og det er 1002 moh. Det er et alpinanlegg om vinteren, men mange tar gondolen opp om sommeren for å nyte den fine utsikten. Gondolen går ikke helt på toppen, men slutter der hvor restauranten ligger. Det var ganske bratt hele veien og på toppen lå det en tåke som faktisk lettet litt da vi kom opp, men så la den seg igjen når vi begynte å gå ned igjen. Må si det er en liten utfordring å ha med seg trekkhunder der hvor det er bratt og steinete, men det går sålenge det ikke er altfor mye løs stein. Alle sammen klarte seg bra og vi hadde en flott tur. Vilma og Fargo ble såklart helt fra seg av lykke da vi fant snø!

I morgen drar vi videre, men vi vet ikke hvor. Ser i kartboka mens vi spiser frokost og drikker kaffe, tenker jeg. Gleder meg!


Noen mobilbilder fra fjellturen.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere