fredag 2. september 2011

Takk for turen!

Turen er over og vi er i mål! Vi har hatt en kjempefin tur og det håper jeg at vi har gitt inntrykk av også. Vi har levet i nuet og kun planlagt hva som skulle være målet for neste dag. Vi merket av på kartet hvor vi skulle slå leir og det fungerte fint. Jeg tror at hvis man setter seg mål for dagen, så tyner man seg litt ekstra for å komme dit, istedenfor at man ikke har satt seg et mål, og går til man blir sliten. Noen av dagene var vi jo slitne etter bare noen kilometer, men vi måtte pent gå for å komme dit vi hadde merket av på kartet.

Litt trist at turen er over for denne gang, men det kommer mange flere muligheter til å dra på turer som dette. Akkurat samme rute kommer vi garantert ikke til å velge, men vi er glade for erfaringen vi har fått. Jeg kan godt anbefale andre å gå samme rute som oss, men det er både fordeler og ulemper ved å følge en rute som Pilegrimsleden.

Fordeler og ulemper: Går man fra Oslo til Trondheim følger man en godt merket sti. Fra Trondheim til Oslo går man etter en ganske bra merket, men noen steder nesten umerket sti. Man kommer til butikker underveis, så man trenger ikke å pakke med seg mat for hele turen og dermed sparer man litt vekt. Noen kommuner er veldig flinke til å opprettholde en god kvalitet på leden, mens andre kommuner ikke har satt en fot der på evigheter. Stien er noen steder så gjengrodd at vi måtte gå tilbake et stykke og kravle ned på veien for å komme oss videre. Det taper men både krefter og tid på. Når man velger å følge en merket sti forventer man seg en gangbar sti, ikke noe som ser ut som urørt natur. Urørt natur er flott, og kan oppsøkes andre steder.

Selv om det er trist at turen er over, så er det godt å være tilbake i hverdagen. Dusjen i går kveld var ikke akkurat motbydelig, heller ikke pizzaen og øllet smakte vondt. Gleder meg masse til neste tur! Vi har ikke planlagt noe særlig enda, men det blir enten til at vi slår opp telt som en base mellom noen fjelltopper og klatrer på dem, fisker og koser oss, eller så går vi en lignende tur som den vi gikk nå, men nordover.

Nå skal vi være på Lillehammer en drøy uke, før vi drar hjem til Trondheim. Bilder fra turen kommer så snart jeg har fått redigert dem.