tirsdag 21. juni 2011

Planlegging & innkjøp..

Langturen nærmer seg, og vi har snart alt vi trenger. Vi har ikke kjøpt det dyreste, men sjekket rundt på nett etter omtaler og forhåpentligvis har researchen lønnet seg, og vi har fått passe bra utstyr til et par nybegynnere på en litt for lang tur.

Sko: Jeg ble prøvekanin på Crispi Besseggen fjellstøvler. Kjøpte dem i slutten av februar. Når man legger i en ekstra dempesåle i disse er de knallgode! Jeg har gått i overkant av 50 mil i dem til nå og føler at de er inngått og klare for større utfordringer. I forhold til dem jeg hadde fra før, som var fjellstøvler i samme prisklasse, men med betraktelig hardere såle, får jeg ikke vondt i ryggen av disse og jeg blir heller ikke like sliten i beina. Anbefales, så vi kjøpte samme modell, begge to.

Vi velger i år å ha med joggesko med superbra demping i tillegg til fjellskoene. Vi kjører stil og slår til med samme modell der også. Nike Lunarglide+ 2. Sitter tight ved akillesen, men tror de bare må gåes inn. Virker supergode!

Sekker:  Her har begge gått for Bergans. Trollhetta Lady og Viking II. Vi har ikke fått testet dem ordentlig enda, men kan ikke tenke meg annet enn at disse blir en drøm å ha på ryggen, i forhold til de drittsekkene vi hadde fra før. Snart skal de fylles opp og testes.

Telt: Helsport Fjellheimen 3 Camp. Har ikke fått testet det selv, men det har fått gode omtaler, så jeg gleder meg til å få bekreftet dette. Det forrige teltet kunne knapt nok kalles et telt, så vi er nok ikke så vanskelige å tilfredsstille. Nye fordeler: Stort 3-mannstelt hvor man faktisk kan ligge uten å krølle opp beina, romslig fortelt med plass til våte sekker og hunder, innertelt og yttertelt slåes raskt opp i samme slengen.

Bekledning til en person: Ullundertøy til å gå med, ullundertøy som alltid er tørt (til å sove i), regntøy, turbukse med mer stretch og som er mer luftig enn den vanntette og en tjukk ullgenser. Samt ullsokker, ullpannebånd og skjerf.

Soveposer: Ajungilak kompakt 3-sesong til begge. Lette fiberposer som tørker fort hvis de blir våte. Tar opp mye mindre plass i sekken enn de kalde posene vi hadde fra før. Fått gode omtaler, men skal såklart testes ut før vi drar.

Liggeunderlag: Helsport FoamMat Trek Jerv Grå. Faktisk det eneste vi hadde med på turen i fjor som får høyere enn 2 på terningen. I forhold til et oppblåsbart et, så isolerer dette mye bedre og tåler mye mer. Terningkast 5!


Ting og tang: Ellers av fornyelser så har vi kjøpt oss tur-GPS som vil si oss akkurat hvor langt vi har gått hver dag, og det blir lettere å planlegge. Garmin Dakota 10, heter den, og ble anbefalt av selveste Lars Monsen. Vanntette pakkposer er også noe vi har kjøpt inn denne gangen.

Får helt vondt i magen av å tenke på at vi bar med oss all hundematen i fjor. 15 kg! I år skal den sendes til forskjellige steder langs ruta og det er det virkelig verdt å bruke penger på!

GLEDER MEG!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere